De indoor en outdoor ziekenhuizen - Reisverslag uit Calcutta, India van Miriam Wijnen - WaarBenJij.nu De indoor en outdoor ziekenhuizen - Reisverslag uit Calcutta, India van Miriam Wijnen - WaarBenJij.nu

De indoor en outdoor ziekenhuizen

Door: Miriam

Blijf op de hoogte en volg Miriam

04 April 2014 | India, Calcutta

Hoi Maar even weer wat informatie voor jullie.
Ik ga dus dagelijks behalve op e zondag naar het ziekenhuis. En dat kan zijn het indoor of outdoor ziekenhuis. Gister zijn we naar het outdoor in de stad geweest en vanmorgen buiten de stad. We gaan dan patiënten zien die allemaal al staan te wachten wanneer wij aankomen. Het verschilt van 200 tot 350 patiënten. e komen eerst bij de receptie waar ze ingeschreven worden. Daarna gaan ze naar de dokter en komen daarna als nodig bij ons. Soms kunnen ze ook naar e tandarts. ie is ook in e outdoor waar we gister waren. En ook is daar een afdeling voor zwangere vrouwen. Er komt van alles aan patiënten binnen. er zijn veel die hebben huidklachten en krijgen een dressing. dat betekend eerst hygiënisch schoonmaken met desinfectans. daarna met jodium en dan als laatste krijgen ze zalf. verder komen er veel patiënten die hebben pijnklachten en krijgen diclofinac gespoten en patiënten die hebben last van vermoeidheid en krijgen vitaminen b12 of vitaminen b en c gespoten. Er waren gister verschillende mensen ie hadden flinke huidklachten. Een jong meisje van zo'n 10 jaar had een flinke infectie tgv allergie aan haar been. Daar weren e vellen van afgeknipt. daarna behandel met desinfectans jodium en zalf. Ook een man met de voet ie had de kleine teen weg en een flink gat in zijn voet. een man met een gat in zijn bovenbeen. en een vrouw die had een ontstoken tepel waar e tepel compleet werd verwijder. die knippen ze er dan af. Verdoving kunnen ze niet. Vandaag ook outdoor maar dan naar een kleine post verder buiten het dorp. een ruim half uur rijden. Hier hebben we ook spreekuur gehouden en was het niet zo ruk. ook Rr metingen weren vandaag gedaan. ik heb al heel wat mensen gespoten. Na het spreekuur zijn we naar de naastgelegen school gegaan en hebben daar de jaarlijkse controle gedaan bij alle schoolkinderen. dat beteken wij oen gewicht en lengte en de artsen kijken de andere zaken na. Jammer genoeg kan dit maar 1x per jaar gedaan per school. er zijn 31 scholen die elk 1x per jaar deze controle oen. Was wel leuk de kinderen vinden het geweldig en willen wel op de foto met ons. we kregen ook een maaltijd aangeboden. Na het eten gingen we weer terug naar de indoor. onderweg stopte e auto voor de dokter die wilde wel een meloen kopen. Nou die lust ik ook dus voor vanavond een meloen gekocht. Nu zijn we bij de indoor, maar heb even de tijd om mijn verslag te schrijven. was vanmorgen begonnen maar toen viel internet uit dus jammer dan. Gister kwamen we terug van indoor en stonden we bij het gast house voor een gesloten deur. de beheerder had vrij in verband met zijn verjaardag en iemand van de Belgen had de sleutel en was shoppen. leuk, nee niet echt. gelukkig kregen we naar allerlei bellen hem eindelijk te pakken. en konden we na een klein uurtje we wachten toch naar binnen. Maar iedereen was moe. Hebben lekker gedoucht en wat groenten gegeten. daarna ben ik naar bed gegaan. ik was kapot moe. Voor iedereen thuis. ik mis jullie.

groetjes Miriam

• 04 April 2014 - 13:48

Jeanne Claassens:

hoi Miriam

wat leuk dat je ons op de hoogte houd
    zo te lezen is medische hulp daar geen overbodige luxe
    je zult daar best veel ellende zien en meemaken
    ik wens je heel veel succes met dit onmisbare werk

groetjes,
    Jeanne Claassens LE

• 04 April 2014 - 22:48

Carla Nieuwenhuis :

Hoi Mirjam ,

Mooi dit allemaal mee te maken, hulp is heel hard nodig.

Fijn dit te lezen, wat jullie meemaken...

Succes en tot horens

Carla

• 05 April 2014 - 19:06

Ien En Jean:

Hoy Mir al genoeg beleefd daar maar daar ben je ook voor gegaan dat is dan fijn dat je daar kan helpen.
    Is inderdaad veel behelpen daar maar dat geeft je wel de voldoening neem ik aan.
    Voor de rest het ga je goed en maar weer tot mails.

Groetjes wij.