naar Daki - Reisverslag uit Calcutta, India van Miriam Wijnen - WaarBenJij.nu naar Daki - Reisverslag uit Calcutta, India van Miriam Wijnen - WaarBenJij.nu

naar Daki

Door: Miriam

Blijf op de hoogte en volg Miriam

26 April 2014 | India, Calcutta

Maandag weer in de outdoor gewerkt. Wat weer druk. Veel wonden. Een van de ouderen verpleegkundige ging afscheid nemen. Ze gaat vanaf 1 mei in een regulier ziekenhuis werken. Wij gingen met ons groepje erna lekker eten bij het welbekende restaurantje. Samen middags nog even gaan kijken hoe het met mijn blouses wat. Nou die zijn zaterdag klaar. Heb er nog 2 met lange mouwen besteld. Hoop dat het leuk word. Samen avonds zijn wel met enkele van de Italianen gaan eten. Wat wel leuk. Weet zaten met een gemêleerd gezelschap van Italië Nederland Argentinië China Amerika en India bij elkaar. Weet hebben lekker gegeten en gepraat. Ik vond het een geslaagde avond. Samen avonds nog gebeld met het thuisfront. Dinsdag vanuit de outdoor naar de indoen. Daar gespeeld met de kindjes die in het ziekenhuis zijn. Een moeder nog wat kleertjes gegeven voor haar baby. Die nam ze blij aan. Haar zoontje heeft veel ontstekingen op zijn hoofdje. Op weg naar huis tomaten gekocht. Hadden al 2 eieren gekregen. Dus nog potje mayonaise gekocht en salade met brood gegeten. Maar veel honger hadden ik niet dus weinig gegeten. Mijn tas voor de 3 dagen naar Daki hadden ik al klaar. Water in de diepvries. Morgen vroeg op. Weet vertrekken om uiterlijk 7 uur met de tjoektjoek. Eerst naar het centrum en dan met een andere naar de indoor. En dan 3.5 uur minimaal met de auto naar Daki. Over een hobbelige weg. Onderweg pikken wel nog de artsen op en een aantal verpleegkundigen. Verder pakken wel onderweg nog een ontbijtje. Brood en ei. Ja lekker het ei bleek achteraf wel erg pittig te zijn. In de auto wassenf het zeer warm. En na het ontbijt meer als warm. Afschuwelijk. In Daki gingen wel meteen aan de slag. Alex Fabritsio Diego en Alicia uit Italië en Jelle uit België. En ik uit Nederland. Met ons 6e blijven werken in Daki. Alicia is bezig net de macro kredieten. Zij is student economie. De andere zijn arts afgestudeerd alleen Jelle is 3e jaars arts. Samen middags nadat wel klaar waren in de outdoor kregen wel lunch. En gingen erna bezig met het micro krediet. Weet kregen uitleg over hoe dit tot stand is gekomen en hoe het nu loopt. Steeds meer vrouwen stappen in en leiden hiermee hun eigen winkeltje. Hebben enkele keren per maand vergadering en leggen verantwoordelijk heid af voor wat hun omzet is. Vrouwen krijgen hierdoor meer verantwoordelijkheid en eigen waarde. Gaat heel goed met deze projecten. De groep van vrouwen breidt zich nog steeds uit. Hierna gingen wel kijken bij een gezin om te kijken hoe het ging. Familie hadden koe gekregen en werkte met de melk. Verkochten melk. Maakte kaas. Daarna gingen wel naar een gezin waar de dochter morgen ging trouwen. Wij zijn uitgenodigd op de bruiloft. Weet gaan met ons 6e naar de bruiloft. Ben benieuwd. Wij allemaal. Onderweg kwamen we langs enkele huisjes van leem. Daar was iets aan de gang. Bleek dat ze een cobra hadden gevangen en deze was al bijna dood. Was met een stok dood gemaakt. Nou ja zo goed als. Deze is als hij bijt dodelijk. Zitten vaak verscholen in de rijstvelden. We gingen terug naar de outdoor en Namen een fiets. Ja ik hadden weer eens een gammel ding. Een trapper wat weg. Zadel scheef. En natuurlijk veel te laag. Weet zijn zo goed als het ging Door wat dorpjes gefietst. Wel leuk. Reacties die je krijgt. Onderweg nog mooie foto's gemaakt van geitjes lammetjes en de ondergaande zon. Na het avond eten bestaand uit chapati brood. Bakje op flink vuur met de wippen in het gat. Beetje olie erin en bakken maar. Heerlijk. Ga ik thuis ook maken. Slapen wat vreselijk. Ik liep leeg. Je vraagt je af waar het water vandaan komt. Ik ben vannacht zeker een liter kwijt geraakt. Iedereen slecht geslapen. De fans waren ook nog een tijdje uitgevallen. Nee niet echt fijn. Vanmorgen bleek er geen water. Gatver dit is echt balen. 2 van de Italianen waren gisteren van vakantie weekend terug gekomen en hadden gisteren niet meer gedoucht. Dus lekker stinken. Na ontbijt wat ik maar bagger vond heb maar niet stukje brood met ei gegeten. Gelukkig wel koffie met waterkoker gemaakt. Daarna gingen wel naar een van de eilanden om het project micokrediet verder te bekijken. Eerst met het bootje over. Haha de heen en terug tocht kost 2 roepies. Omgerekend 82 roepies is 1 euro. Nadat wel overvaren begon onze tocht van 4 uur over het eiland. Weet gingen eerst naar een groep van dames die vergaderde over micro krediet. Weet kregen opnieuw uitleg. Daarna opnieuw werd er gezongen. De Italianen zingen hun lied. Haha. Daarna nog naar liedje bleek kater een vies liedje. Wisten hun toch niet. Verder over het eiland. Weet kregen het warm en gingen regelmatig onder de pomp hangen. Op een gegeven ogenblik lag er een drenage leiding van plastic slangen. Een van de jongens ging erop staan. Stopte het hele gebeuren. Wel shit. Wat dus niet de bedoeling. Onderweg geprobeerd vieze liedjes in het Italiaans te keren maar ik toch moeizaam om te leren. Weet lopen het hele eiland over. Gezien dat elke week weer nieuwe mensen komen zijn ze aan ons gewend. Komen ook niet meer kijken. Hier en daar proberen er een praatje te maken. Wel leuk. Enkele Indische jongens zijn in een smerig poel aan het zwemmen. De twee Italiaanse jongens springen ook net kleren erin. Brrrrrrrr nee dat doen wel maar niet. Jelle verteld net dat hij een documentaire hadden gezien waarin een jonge door in smerig water te zwemmen een eng beest via de penis binnen hadden gekregen. Dat willen weten liever niet oplopen. Al met al hebben wel veel lol gehad. Maar wat het ook erg vermoeiend.we liepen langzaam terug naar de boot. Stond al te wachten. Nog snel een koud flesje 7Up drink ik nooit maar wat koud. Heerlijk. Terug met de boot. Haha een van de Indische mensen liet de paraplu los. En hup weg in het water. Terug aan de goeie kant. Zijn werk meteen water gaan kopen. Want we hadden dorst. Weet gingen terug naar de outdoor. Wat blij terug te zijn. We hadden 4 uur over het eiland gelopen. We konden gelukkig douchen. Lunch heb ik over geslagen. Ik heb even gelezen en een uurtje geslapen. Weer erg warm en zweet me helemaal leeg. Daarna op mijn gemak koffie gedronken. Bijgekomen kon ik weer van mijn bed af. Heb me heerlijk gedoucht. Alex hadden op de andere kamer gelegen. Die is iets koeler. Staat een 2 persoons bed op. Lachen. Bleek hij naast een dikke kakkerlak hadden gelegen. Vanmiddag lekker rustig gedaan. Gelezen koffie gedronken. En gedoucht. Jelle heeft kleren gewassen. Ik gooi het t shirt morgen weg. Niet meer schoon te krijgen. Alex en Fabritsio hadden een meloen gekocht. Samen opgegeten. Daarna hebben hun een bootje ervan gemaakt. Ik heb gezegd Alex moet kinderarts worden. Hij is super met Kids. Heeft humor. Nu is de warmte hier wat afgenomen. De andere zijn al shay thee drinken. Ik maak koffie. Lekker relaxed nu. Ben benieuwd naar de bruiloft straks. We moesten 50 roepies voor de bruiloft bijleggen. Vind het wel raar. We mogen geen kado kopen. Want dat wilde wij. Nog even en mijn tijd zit erop. Het zal vreemd zijn maar zeker ook erg fijn. Weer thuis. Nou tot horens. Voor iedereen groetjes uit het zonnige maar ook bijzondere India.

• 26 April 2014 - 16:45

Carla Nieuwenhuis:

Wat hebben jullie daar veel meegemaakt , en goed werk verricht.
    Vond het heel leuk om alles te volgen, nog even en dan weer lekker naar huis,
    Goede reis en tot horens,
    Carla

• 26 April 2014 - 23:53

Natasja:

Hallo,wat een adembenemend gebeuren heb je weer geschreven ,geweldig maar ook risicovol ,cobra's,het eten,de omstandigheden. Ik merk dat je het een zeer bijzondere ervaring heb gevonden maar ben ook heel blij voor je dat je naar huis komt en ook weer naar ons.met name Leonie en ikke zijn trots op onszelf maar ook op jou we hebben t geflikt die maand!
    veel te bespreken en om aan te horen,maar eerst nu hopen op een goede veilige terugreis dat is het allerbelangrijkste en dat je effe weer thuis je lieve gezin kunt omarmen.Verder heb ik Manuela begeleid in het doorzetten van haar opleiding en haar overtuigd van de noodzaak voor zichzelf en ons om dit door te zetten,ook gelukt geweldig toch.Enfin geniet nog van 2 dagen denk ik zo en kom goed thuis,we duimen voor je,Julie en Pepijn vonden de verhalen schitterend,echter menen ze ook dat cobras. Hier ook in de tuin zitten,ha,ha
    Liefs Natasja

• 28 April 2014 - 23:21

Jeanne :

Miriam

Ik wens je een goede reis terug naar Brunssum

Groetjes,Jeanne LE

• 28 April 2014 - 23:38

Marjo:

Wat een geweldig werk heb je verricht. Het zit er alweer op voor je. Ik wens je een hele goede terugreis en tot snel.
    Groetjes, Marjo